• Nyitva tartás

    Hétfő - Péntek X

    6.00 - 22.00

    Szombat és Vasárnap

    8.00 - 20.00

     

     

  • +36 70 518 7659
  • help@budapestikonditerem.hu

    Küldj azonnali üzenetet!X



    Sending your message. Please wait...

    Thanks for sending your message! We'll get back to you shortly.

    There was a problem sending your message. Please try again.

    Please complete all the fields in the form before sending.

GIANTS GYM HÍREK

Mi a szerepe a zsíroknak, és miért fontos a fogyasztásuk?

Giants Gym | november 15, 2018

A zsiradékok az emberi szervezet legfontosabb energiaforrásai. Segítik a zsírban oldódó vitaminok felszívódását, szinten tartják a testhőmérsékletet. Szükségesek a sejthártya felépítéséhez, egyes hormonok működéséhez, valamint a D-vitamin képződéséhez.

A zsírok az ideális zsíranyagcsere fenntartása mellett a megfelelő sejtnövekedést és idegrendszeri működést, a hormonális egyensúly fenntartását, az ízületek, az immunrendszer megfelelő működését, valamint a vérnyomás optimális szintjének megtartását szabályozzák.

A sejtek működése során felhasznált energia optimális esetben 30%-ban különböző zsír eredetű alapanyagból származik. Az étkezésünkben felhasznált zsírok és olajok kémiai szempontból mind glicerin zsírsavakkal alkotott észterei. A legfőbb különbség a zsírsavak típusában, kémiai összetételében van. Ez a kémiai összetétel, a zsírsavak lánchossza, szénatom száma, meghatározza a zsiradék halmazállapotát és olvadáspontját is. Ennek megfelelően beszélhetünk zsírokról, vagy olajokról.

A zsírok egy részét az elkészítésnél akaratlagosan használjuk, ezeket látható zsíroknak nevezzük. Másik részük azonban rejtve marad (tejtermékekben, húsárukban). A nagyon sovány, látható zsírtól megfosztott pl. sertéscombban akár 30-40 % is lehet a rejtett zsír mennyisége. Az ember kifejezetten sok zsírt tud elraktározni, felhalmozni, testtömegének akár 40-50 %-át is (extrém esetben még jóval többet is), az állatvilágban ilyen magas százalékban a bálnák tudják még felhalmozni zsír-készletüket.

A zsírsavakat a szénatomok közötti kettős kötések számával is jellemezzük. A kettős kötést nem tartalmazó zsírsavakat telített zsírsavaknak mondjuk. Az egy kettős kötést tartalmazó zsírsavak az egyszeresen telítetlen zsírsavak, az egynél több kettős kötéssel rendelkező zsírsavak pedig a többszörösen telítetlen zsírsavak.

Az állati eredetű zsírokban a telített zsírsavak szobahőmérsékleten kenhető, szilárd halmazállapotúak.
A libazsír és a kacsazsír telített zsírokban szegényebb, egyszeresen- és többszörösen telítetlen zsírsavakban pedig gazdagabb, mint más állati eredetű zsírok. Ezek a tulajdonságok a szív- és érrendszerre kedvezőbb hatásúvá teszik.

A növényi eredetű zsírokban telítetlen zsírsavak fordulnak elő túlnyomórészt, mint például az egészséges élethez elengedhetetlen, azaz esszenciális linol-, linolénsav (omega-3), vagy arachidonsav (omega-6). Ezek a zsiradékok szobahőmérsékleten folyékonyak, ezeket nevezzük olajoknak. A növényi olajok olaj kivonását a magvak préselésével, sajtolásával végzik, a fennmaradó mennyiséget pedig különböző vegyszerekkel kémiai úton vonják ki a növényből.

Az omega 3 zsírsavak csökkentik a koleszterin lerakódást az erekben, a trombózis (vérrög) kialakulását, illetve segítik a telített zsírok eloszlását. Az omega 3 leggazdagabb forrásai a halak és növényi eredetben a lenmag, kendermag, szója és a dió. Célszerű már kész kapszulák formájában biztosítani a szükségletet, hogy a szervezet minél hamarabb és nagyobb hatékonysággal tudja feldolgozni a zsírsavat. Az omega 6 zsírsav szintén a halolajokban, a ligetszépe, a napraforgó és a borágó magvaiból nyerhető nagyobb mennyiségben, illetve gyümölcsként a fekete ribizliből.

Az esszenciális tápanyag csökkenti az edzés utáni ízületi és egyéb gyulladásokat és gyorsítja a regenerációt. Ennek köszönhetően gyorsan folytathatjuk az edzést és újra indulhat a zsírégetés.

Cikksorozatunkat folytatjuk, hogy kellően kiképezd magad a témában!

Copyright © 2016 budapestikonditerem.hu minden jog fenntartva! By Best-IT Marketing